1

1

|

I

T

T
-

— |‘|H

EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS
COUR EUROPEENNE DES DROITS DE L'HOMME

THIRD SECTION

CASE OF OO0 REGNUM v. RUSSIA
(Application no. 22649/08)

JUDGMENT

Art 10 « Freedom of expression * Electronic news media convicted of defamation
against a commercial company after reporting on mercury poisoning from
distributed soft drink * Internet and the protection of business reputation e
Difference between the reputational interests of a legal entity and the reputation of
an individual * News items on consumer protection of considerable public interest ¢
Failure of the domestic court to see the defamation dispute in the context of the
general interest in receiving reports on the discovery of a potential health hazard ¢
Short and purely informational news items ¢ No discussion on consequences of the
publication on the commercial company ¢ News items passing on the authorities’
message on a public health issue * Web publication in full compliance with the
tenets of responsible journalism ¢ Interest and duty of the media in reporting on
potential health hazards, and obligations of the domestic courts to demonstrate
convincingly the existence of a pressing social need capable of justifying an
interference with freedom of the media « Award of damages for defamation to bear
a reasonable relationship of proportionality to the injury to reputation suffered
Sizeable award of damages having a “chilling effect” *« Absence of fair balance
between the electronic media outlet’s right to freedom of expression and the
commercial company’s right to reputation

STRASBOURG

8 September 2020

FINAL
08/12/2020

This judgment has become final under Article 44 § 2 of the Convention. It may be
subject to editorial revision.

COUNCIL OF EUROPE

** %

*
* *
* *

* gk

CONSEIL DE LEUROPE







OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

In the case of OOO Regnum v. Russia,
The European Court of Human Rights (Third Section), sitting as a
Chamber composed of:
Paul Lemmens, President,
Georgios A. Serghides,
Helen Keller,
Dmitry Dedov,
Alena Polackova,
Lorraine Schembri Orland,
Ana Maria Guerra Martins, judges,
and Milan Blasko, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 22649/08) against the Russian Federation lodged
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by
OO0OO Regnum, a limited liability company under Russian law (“the
applicant company”), on 10 April 2008;
the decision of 2 November 2017 to give notice of the application to the
Russian Government (“the Government”);
the parties’ observations;
Having deliberated in private on 30 June 2020,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1. The applicant company, an electronic news outlet, reported
information disseminated by the local police and the State consumer
protection agency regarding mercury poisoning following consumption of a
branded juice-based drink. Drinks marketed under the brand in question
were produced by at least two legal entities, one of which brought
defamation proceedings against the applicant company before the
commercial courts. The lower commercial courts dismissed the claims, but
the commercial court that heard a cassation appeal brought by the claimant
found against the applicant company and ordered it to pay the claimant a
sizeable award. The applicant company alleged a violation of their right to
freedom of expression.

THE FACTS

2. The applicant company is based in Moscow and was represented by
Ms G. Arapova, a lawyer practising in Voronezh.

3. The Government were represented by Mr M. Galperin, the
Representative of the Russian Federation to the European Court of Human
Rights.



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

4. The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised
as follows.

I. BACKGROUND INFORMATION

5. The applicant company is the founder of the REGNUM Information
Agency (“Regnum”). Regnum is registered as a media outlet under the
Media Act (see paragraph 38 below) and focuses on reporting economic,
political and social news. The applicant company owns Regnum’s website,
www.regnum.ru (“the website”). Regnum’s editorial board lacks the status
of a legal person.

6. On 19 November 2005 an investigator from the Ukhta district
department of the interior (“UVD”) received information from a local
hospital that a female resident of the Ukhta District, the Komi Republic, had
been admitted to hospital with mercury poisoning following the
consumption of a carton of juice-based drink marketed under the
“Lyubimyy Sad” brand. The same information reached various local media
outlets.

7. A Regnum correspondent sought commentary from the main
department of the Ministry of Catastrophes and Emergencies in the Komi
Republic (MYC — “the Komi MCE”). The correspondent was told that on
19 November 2005 a woman had become unwell after consuming a
“Lyubimyy Sad” drink. She had been admitted to hospital and diagnosed
with mercury poisoning. An inquiry had been opened into the incident.

II. IMPUGNED NEWS ITEMS

8. On 21 November 2005 a news item appeared on the website under the
heading “Mercury found in ‘Lyubimyy Sad’ juice”. In three short
paragraphs the item informed its readers that (a) a thirty-seven-years old
woman had contacted the emergency services of a local hospital after she
had found mercury globules in the carton of an apple juice-based drink
bought in a local shop; (b) officers of the UVD and the Komi MCE had
visited the scene of the incident; (c) on 20 November 2005 the UVD,
together with personnel of the Komi branch of the Federal Consumer
Protection Service (Pocnompebnaozop — “the FCPS”) had opened an
inquiry, seized cartons of the “Lyubimyy Sad” drink and sent them for an
expert examination with a view to detecting mercury; (d) a panel of experts
had analysed the seized cartons; (e) the work on identifying and seizing
suspect drink cartons was underway; (f) the victim was still in hospital in a
“satisfactory” condition; and (g) mercury globules had already been found
in a “Lyubimyy Sad” drink in 2004 when a pregnant woman had consumed
it.


https://regnum.ru/

OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

9. On 22 November 2005 the website published a news item headed
“Prosecutor’s office of Komi [Republic] opens a criminal case into the
‘Lyubimyy Sad’ juice poisoning”. In two short paragraphs it related the
following. According to information provided by the Komi MCE, on
21 November 2005 the Ukhta prosecutor’s office had opened a criminal
case regarding the fact of mercury poisoning. Unspecified State agencies
had continued searching for and seizing from shops cartons of the
“Lyubimyy Sad” drink produced in the same batch. The woman who had
bought the drink carton containing mercury globules remained in hospital in
a satisfactory condition.

10. On the same date a Regnum correspondent approached the Komi
branch of the FCPS in person, requesting new information. The head of the
branch, Ms G., orally confirmed that mercury had been detected in a
“Lyubimyy Sad” apple drink.

11. In support of Ms G.’s oral statement, the deputy head of the Komi
branch of the FCPS, Mr K., sent Regnum by fax a copy of a letter dated
22 November 2005. It named the heads of local branches of the FCSP as
addressees and contained the following information:

“[The Komi branch of the FCPS] informs [you] that, according to the information
received from [the Komi branch of the FCPS in Ukhta], mercury was detected in the
‘Lyubimyy Sad’ ‘Apple’ drink 0.2 I, TU 9163-043-51114834-01, ‘Vimm-Bill-Dann
Company’. Date of production: 30 September 2005, expiry date 30 September 2006.
Batch R 09:13 #12. Producer: JSC ‘Ramenskiy Molochnyy Zavod’ R-Russia [at]
1 Transportnyy Proyezd Ramenskoe 140100 the Moscow Region, F1-Russia [at]
108 Dmitrovskoe Shosse Moscow 127591, N2 — JCS ‘Vladivostokskiy Molochnyy
Kombinat’ [at] 19 Strelochnaya Street Vladivostok 690087.

Certification mark PR71, AYa79. Packaging Tetra Brik Aseptik Printed in [Kyiv].

Following the above I would propose checks of large [the remainder of the line in
the copies at the Court’s disposal is illegible].

Should the products mentioned above be found, I would ask that requisite measures
be taken in accordance with the established procedure, including those aimed at a halt
of sales until further notice.”

12. On 23 November 2005 a news item prepared on the basis of the
faxed letter from the FCPS was published on the website. It read in its
entirety as follows:

“The fact that mercury was found in a juice-based drink ‘Lyubimyy Sad’ has
been established (Komi).

According to information obtained from the [local branch of the FCPS], it was an
established fact that mercury had been detected in the ‘Lyubimyy Sad’ ‘Apple’ drink
0.2 1, TU 9163-043-51114834-01, ‘Vimm-Bill-Dann Company’, [as] Ms G., the head
of the Ukhta branch, informed a Regnum correspondent.

Date of production: 30 September 2005. Batch R 09:13 #12. Producer: JSC
‘Ramenskiy Molochnyy Zavod’ R-Russia [at] 1 Transportnyy Proezd Ramenskoe the
Moscow Region 140100, F1-Russia [at] 108 Dmitrovskoe Shosse Moscow 127591,
N2 — JCS ‘Vladivostokskiy Molochnyy Kombinat’ [at] 19 Strelochnaya Street



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

Vladivostok 690087 Russia. Certification mark PR71, AYa79. Packaging Tetra Brik
Aseptik Printed in [Kyiv].

The [Komi branch of the FCPS] has proposed to carry out checks at large
enterprises and shops to see whether these products are present.

Should the products be found, measures would be taken in accordance with the
established procedure, including those aimed at a halt of sales until further notice by
the [Komi branch of the FCPS]. The entire batch of the apple juice-based drink
‘Lyubimyy Sad’ has been seized from shops in Ukhta, including twenty-one cartons
seized from a wholesaler’s warehouse.”

III. OTHER NEWS ITEMS PUBLISHED ON THE WEBSITE

13. In addition to the three news items above, on various dates Regnum
published on the website the following news items: “The prosecutor’s office
has not confirmed the opening of a criminal case regarding the juice
poisoning” (22 November 2005); “The possibility of natural mercury
contamination of the ‘Vimm-Bill-Dann’ juice is excluded” (22 November
2005); “‘Vimm-Bill-Dann’ has denied the allegations that there could be
mercury in the juice” (23 November 2005); and “No mercury found in the
seized cartons of ‘Lyubimyy Sad’ juice-based drink” (8 December 2005).

IV. DEFAMATION PROCEEDINGS

14. On 29 March 2006 one of the legal entities that produced soft drinks
under the “Lyubimyy Sad” brand, joint-stock company Ramenskiy
Molochnyy Kombinat (“JSC RMK”), brought a defamation claim against
the applicant company before a commercial court. They sought a retraction
of the three news items (see paragraphs 8, 9 and 12 above) in their entirety,
their removal from the website, and compensation for non-pecuniary
damage in the amount of 1,000,000 Russian roubles (RUB).

A. Judgment of 7 July 2006

15. On 7 July 2006 the Commercial Court of Moscow (“the Moscow
Court”) dismissed the claim in full. It reasoned that the impugned news
items had not mentioned the claimant directly: the “Lyubimyy Sad” brand
had not been in JSC RMK’s exclusive use and the drinks marketed under it
had also been produced by another legal entity operating in Vladivostok.
The Moscow Court rejected the claimant’s argument that the letter from the
FCPS faxed to Regnum could not be considered a “reply to a request for
information” within the meaning of section 57(3) of the Media Act because
it had not been a response to a formal request and it had been signed by
Mr K., not by Ms G. who had been mentioned in the news item of
23 November 2005 as the source of information. It found that the
disseminated information had originated from the FCPS, a State agency,



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

and thus had fallen under the exception provided for by section 57(3) of the
Media Act exempting a media outlet or journalist from responsibility.
Assessing the whole series of the news items published on the website
between 21 November and 8 December 2005, the Moscow Court found “no
grave abuse by a media outlet of the right to disseminate information”. It
noted that the defendant had reported on 8 December 2005 that no mercury
had been found in the seized drinks and thus had de facto “refuted the fact
of mercury detection reported earlier”. The Moscow Court further noted that
the removal of the news items from the website sought by the claimant
could not be applied as a sanction in a defamation case under Article 152 of
the Civil Code in view of a lack of legal basis. It also considered the
claimant’s demand for an apology groundless in view of the lack of legal
basis and held that to rule otherwise would violate Article 29 § 3 of the
Russian Constitution guaranteeing that no one may be forced to reject his or
her views and convictions.

B. Claimant’s appeal to the Appellate Court

16. JSC RMK appealed against the judgment of 7 July 2006 to the Ninth
Commercial Appellate Court (“the Appellate Court™).

17. On 12 September 2006 the Appellate Court quashed the judgment on
the grounds that the case materials had not contained the transcript of one of
the Moscow Court’s hearings. The Appellate Court decided to hear the case
anew in accordance with the rules set for a first-instance court (see
paragraph 37 below).

C. Judgment of 30 November 2006

18. On 30 November 2006 the Appellate Court delivered its judgment.
Accepting that the impugned news items had been disseminated, it
disagreed with the claimant’s assertion that they had concerned JSC RMK
directly.

19. The Appellate Court considered that the claimant had been
contesting the following allegations made in the news items: (a) mercury
globules had been found in a carton of “Lyubimyy Sad” drink; (b) the fact
that mercury had been detected in that drink had been confirmed; and (c) the
prosecutor’s office had opened a criminal case in respect of the detection of
mercury.

20. The Appellate Court observed that JSC RMK formed part of the
Vimm-Bill-Dann company and was not the sole producer of the apple
juice-based drink marketed under the “Lyubimyy Sad” brand. The
claimant’s exact name had not been mentioned in the news items. The
impugned news items of 21 and 22 November 2005 had not contained any
statements to the effect that JSC RMK produced dangerous foods



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

containing mercury or any allegations of impropriety or lack of scruples on
the part of that company.

21. The Appellate Court further noted that the statements that mercury
had been detected in a carton of “Lyubimyy Sad” drink, and that a criminal
case had been opened had been provided by the FCPS by fax at the
defendant’s oral request. It rejected the claimant’s assertion that the FCPS’s
letter of 22 November 2005 could not be regarded as lawfully obtained
information merely because it had not been in response to a formal written
request. It reasoned that the news item of 23 November 2005 had directly
quoted the letter from a State authority (or one of its civil servants) and that
the author of the letter had confirmed its authenticity at the Appellate
Court’s request. Noting that the defendant had submitted documentary
evidence proving that the UVD had been sending and receiving telegrams,
reports and phone calls to and from various correspondents concerning the
presumed detection of mercury and related inquiry as of 19 November 2005,
the Appellate Court considered that the defendant had not acted in bad faith
and had “disseminated the statements with a view to informing [the public]
of a socially dangerous situation”.

22. The Appellate Court considered that the fact that no criminal
proceedings had been instituted in connection with the poisoning did not
mean that the defendant had tarnished JSC RMK’s reputation, because there
had been an inquiry, and the defendant might not have been familiar with
the intricate details of the police procedure.

23. On the basis of the above, the Appellate Court dismissed JSC
RMK’s appeal in full.

24. JSC RMK lodged a cassation appeal against the judgment of
30 November 2006.

D. Judgment of 28 February 2007

25. On 28 February 2007 the Federal Commercial Court of the Moscow
Circuit (“the Circuit Court”) quashed the judgment of 30 November 2006
and remitted the case to the Appellate Court for a fresh examination. It
reasoned, in particular, as follows:

“The Appellate Court did not consider that section 57 of [the Media Act] stipulates
the grounds for exempting [media outlets and journalists] from responsibility for
breaking the laws on media operations.

At the same time Article 152 § 2 (1) of the Civil Code of the Russian Federation
does not make the obligation of a media outlet to retract statements tarnishing
business reputation conditional on the presence or absence of the fact of a breach of
the laws on media outlets.

Therefore, under the general rule of Article 152 of the Civil Code of the Russian
Federation, the obligation to refute statements tarnishing business reputation is not
conditional on a breach of the laws on media outlets, and, consequently, on the
imposition of responsibility under [the Media Act].”



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

26. On 25 June 2007 at the claimant’s request following a change in its
name JSC RMK was replaced with JSC Vimm-Bill-Dann Napitki (“JSC
VBDN”) as a claimant in the proceedings.

E. Judgment of 2 July 2007

27. On 2 July 2007 the Appellate Court delivered a new judgment in the
case. It noted that the burden to prove that the impugned statements had
concerned a specific legal person lay with the claimant, and rejected JSC
VBDN’s contention that the letter “R” in the news item of 23 November
2005 had unequivocally identified the claimant, and not another producer of
the branded drink. It further noted that the item in question had mentioned
“Ramenskiy Molochnyy Zavod”, not “Ramenskiy Molochnyy Kombinat”,
and that the former name did not appear in the Unified State Register of
Legal Persons and thus did not exist. It dismissed the claims in full for the
reason that the claimant had not proved that the disseminated statements had
concerned JSC RMK directly.

28. JSC VBDN lodged a cassation appeal against the judgment of 2 July
2007.

F. Judgment of 10 October 2007

29. On 10 October 2007 the Circuit Court quashed the judgment of
2 July 2007 and delivered a new judgment granting the claims in full. It
reasoned that the Appellate Court had wrongly considered that the claimant
could not be identified on the basis of the impugned statements. The Circuit
Court held that (a) the three impugned news items had stemmed from the
same “alleged fact of mercury poisoning”; (b) the news item of
23 November 2005 had mentioned the address of the claimant; and
(c) consumers could have confused the names “Ramenskiy Molochnyy
Zavod” and “Ramenskiy Molochnyy Kombinat”.

30. To support its position that the three news items sufficiently
identified JSC RMK as the target of the allegedly defamatory statements
distinguishable from other producers of the branded soft drink, the Circuit
Court referred to the refusal of 19 December 2005 to open criminal
proceedings, the reports by the UVD hierarchy of 20 November and
8 December 2005 and the incident reports of 20 November 2005. According
to the Circuit Court, it followed from those documents “drawn up in
connection with the inquiry by the investigative unit of the UVD into the
report of suspected mercury poisoning following the consumption of
‘Lyubimyy Sad’ juice” that “the seizure and analysis of ‘Lyubimyy Sad’
juice produced by JSC RMK [had been] performed in connection with the
inquiry into the possible poisoning of Ms F. in Yarega, Ukhta District”. The
Circuit Court considered that the above elements had served to prove that



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

the claimant had been clearly identifiable and that the applicant company
had not provided evidence to refute them, thus failing to prove that the
disseminated statements had concerned a legal entity other than the
claimant.

31. The Circuit Court reiterated its judgment of 28 February 2007 (see
paragraph 25 above) quashing the Appellate Court’s judgment of
30 November 2006 (see paragraph 21 above) as regards the applicant
company’s line of argument based on section 57(3) of the Media Act,
without considering that argument afresh. It observed that the Komi branch
of the FCPS had not provided the defendant with official information
regarding the inquiry into the complaint about mercury poisoning and noted
that the defendant had not provided proof to the effect that the impugned
statements had concerned a third party, and not the claimant.

32. The Circuit Court declared the statements contained in the three
impugned news items untruthful and tarnishing of the claimant’s business
reputation. It ordered Regnum to publish a retraction and remove the three
news items from the website. It awarded the claimant RUB 1,000,000
(28,425 euros' (EUR)) in compensation for non-pecuniary damage and
ordered the defendant to reimburse the claimant RUB 1,000 (EUR 28.42) in
court fees.

V. SUBSEQUENT EVENTS

33. An application lodged by the applicant company for a supervisory
review was rejected on 19 December 2007.

34. On 27 December 2007 the applicant company transferred to the
bailiffs service’s bank account RUB 1,001,000 (EUR 28,1022) in voluntary
execution of the judgment of 10 October 2007.

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK AND PRACTICE

35. Article 29 of the Constitution of the Russian Federation guarantees
freedom of thought and expression, and freedom of the media. Its
paragraph 3 states that no one may be forced to express his or her opinions
and convictions or to reject them.

36. Article 152 of the Civil Code of the Russian Federation provides that
an individual may apply to a court with a request for the correction of
statements (ceedenus) that are damaging to his or her honour, dignity or
business reputation if the person who disseminated such statements does not

! The amounts in euros in this paragraph are calculated using the exchange rate applicable on
10 October 2007, that is, RUB 35,18 to one euro.

2 This amount is calculated using the exchange rate applicable on 27 December 2007, that is,
RUB 35,62 to one euro.



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

prove their truthfulness. The aggrieved person may also claim compensation
for losses and non-pecuniary damage sustained as a result of the
dissemination of such statements. The provisions of this Article concerning
the protection of the right to business reputation of an individual are
applicable to the protection of such right of a legal entity.

37. Article 270 §§ 4 and 5 of the Code of Commercial Procedure as in
force at the material time provided, in particular, that an appellate
commercial court should quash a first-instance judgment if the case
materials contained no transcript of the first-instance hearing and that it
should hear the case anew under the rules applicable to the proceedings
before a first-instance court.

38. The Media Act (Law of the Russian Federation N 2124-1 on Media
Outlets of 27 December 1991, with amendments, as in force at the material
time) provided, in so far as relevant, as follows. A media outlet (cpedcmeo
maccosoul ungopmayuu) was defined as a periodic print publication, radio,
television, or video programme, documentary film programme, or other
forms of outlet for periodic dissemination of information (section 2). The
provisions of the Media Act governing periodic print publications were
applicable to other forms of periodic dissemination of texts created with the
use of a computer and/or stored in databases (section 24). The editorial
board of a media outlet, or its editor-in-chief, or a journalist bore no
responsibility for the dissemination of untruthful statements tarnishing the
honour and dignity of citizens and organisations, or harming the health
and/or development of children, or representing an abuse of the freedom of
mass information and/or the rights of a journalist, in particular, where such
statements had formed part of the response [by State authorities] to a request
for information or of the materials of press services of State authorities,
organisations, institutions, enterprises, and bodies of public associations
(section 57(3)) or if such information is a verbatim reproduction of official
statements by officials of State bodies, organisations or public associations
(section 57 (4)).

39. Resolution no. 3 of the Plenary Supreme Court of the Russian
Federation of 24 February 2005 (section 7) defines “untruthful statements”
as allegations of facts or events which have not taken place in reality at the
time the statements are disseminated. Statements contained in court
decisions, decisions by investigative bodies and other official documents
amenable to appeal cannot be considered untruthful. Statements alleging
that a person has breached the law, committed a dishonest act, behaved
unethically or broken rules of business etiquette tarnish that person’s
honour, dignity and business reputation. Where untruthful tarnishing
statements have been disseminated through an Internet website registered as
a media outlet in accordance with the law, the domestic courts should
examine defamation claims arising from such statements in accordance with
the legal norms governing media outlets. Resolution no. 3 (section 9)



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

requires courts hearing defamation claims to distinguish between statements
of fact, which can be checked for their veracity, and value judgments,
opinions and convictions, which are not actionable under Article 152 of the
Civil Code since they are an expression of the defendant’s subjective
opinion and views, and cannot be checked for their veracity.

THE LAW
[. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

40. The applicant company complained that the judgment of 10 October
2007 constituted a disproportionate interference with its right to freedom of
expression guaranteed by Article 10 of the Convention, which reads in so
far as relevant as follows:

“l. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers. ...

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities,
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence,
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

41. The Court notes that the application is neither manifestly ill-founded
nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the
Convention. It must therefore be declared admissible.

B. Merits

1. Submissions by the parties

(a) The Government

42. Accepting that the defamation proceedings before the commercial
courts constituted an interference with the applicant company’s right to
freedom of expression, the Government asserted that the interference in
question was “prescribed by law”, namely by Article 152 of the Civil Code,
pursued the legitimate aim of protecting the reputation of others, and was
“necessary in a democratic society”.

43. Noting that members of the press had to exercise their right to
freedom of expression “in accordance with the ethics of journalism” and
should not overstep the limits of acceptable criticism, the Government

10



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

observed that the domestic commercial courts had established that (a) the
applicant company had disseminated untruthful statements concerning the
detection of mercury in the branded drink, given that there had been no
documentary proof that mercury had been detected; (b) the investigative
authorities had refused to open criminal proceedings in connection with the
alleged detection of mercury on 19 December 2005; and (c) the news item
of 23 November 2005 had contained detailed information regarding the
suspect batch of the branded drink. In view of the above, the Circuit Court
had concluded that the producer of the suspect batch of the branded drink
had been clearly identifiable to a consumer and, accordingly, found that the
impugned statements had tarnished the claimant’s business reputation. It
had observed that Regnum had not been in possession of information that
could prove (a) that JSC RMK had broken relevant laws and regulations;
(b) that JSC RMK had produced low-quality foods; (c) that there had been
instances of contamination of foods through JSC RMK’s fault; and (d) that
there had been instances of harm to consumers’ health or pecuniary interests
caused by the foods produced by JSC RMK. The Circuit Court had found,
accordingly, that the defendant had not proved the truthfulness of the
disseminated statements.

44. The Government thus asserted that the interference with the
applicant company’s right to freedom of expression had corresponded to a
“pressing social need” and had been supported by “relevant and sufficient
reasons’.

45. The Government contended that the impugned statements amounted
to statements of fact lacking a factual basis, not value judgments of a
journalist. The defendant had not produced any evidence before the
domestic courts proving the truthfulness of the impugned statements
alleging that JSC RMK had been unscrupulous in its business activities. The
Circuit Court had “found an objective negative sense component concerning
the claimant” in the impugned news items.

46. The Government further submitted that “the imposed penalty [had
been] proportionate to the offence” and that the amount awarded to the
claimant had been compatible “with the requirements of reasonableness and
fairness”.

(b) The applicant company

47. Accepting that the interference with their right to freedom of
expression had been “in accordance with the law” and pursued the
legitimate aim of protecting the reputation of others, the applicant company
insisted that it had not been “necessary in a democratic society”.

48. The impugned news items had pursued the aim of reporting on a
matter of serious public concern and had not been intended to tarnish the
claimant’s business reputation. The Moscow and Appellate Courts had on
three occasions agreed with the defendant that the impugned statements had

11



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

not directly concerned the claimant. Nevertheless, the Circuit Court, sitting
as a court of final instance, had decided that they had contained allegations
of unscrupulous business practices on the part of JSC RMK, even though
that company had not been the sole producer of the drink marketed under
the “Lyubimyy Sad” brand. The Circuit Court had not provided relevant and
sufficient reasons to explain its departure from the approach adopted by the
Moscow and Appellate Courts and had failed to balance the claimant’s right
to reputation against the general public’s right to be informed of potential
health hazards and the right to freedom of the press.

49. Regnum had acted in good faith and respected the standards of
journalism required for presenting information on a matter of public concern
in a balanced and nuanced manner. At the time of publication, the
information agency had been persuaded of the truthfulness of the
information obtained from the State authorities.

50. In the course of the defamation proceedings, the defendant had taken
every reasonable effort to submit ample evidence that the disseminated
statements had been based on information obtained from State authorities,
such as the Komi branch of the FCPS and the UVD, which had been
available when the impugned news items had been published. Telegrams
sent by the UVD had confirmed that a woman had been admitted to hospital
and diagnosed with mercury poisoning, and that cartons of the branded
drink had been seized from shops and wholesalers. The fact that the
document of 22 November 2005 signed by Mr K. had been addressed to the
heads of local branches of the FCSP and not to the applicant company had
not rendered the contents of the document untruthful. Mr K. himself had
confirmed the authenticity of the document before the Appellate Court. Yet
the Circuit Court had considered that the information that mercury had been
found in a carton of the branded drink had not been confirmed by evidence,
referring to the refusal to open criminal proceedings of 19 December 2005.

51. The Circuit Court had ordered the defendant to retract statements
that had not appeared in the impugned news items, as the latter had not
contained any statements to the effect that JSC RMK had broken the law or
had been responsible for foreign objects appearing in cartons of drink.

52. The Circuit Court had not applied the standards regarding freedom
of the press established in the Court’s case-law according to which members
of the press were not obliged to verify the truthfulness of reports by State
authorities. The applicant company had resorted to methods of objective and
balanced reporting when quoting from the letter of 22 November 2005. The
Appellate Court had correctly applied section 57(3) of the Media Act
corresponding to the Court’s case-law. Yet the Circuit Court had dismissed
the applicant company’s argument merely because the letter in question had
not been an official response to a request for information. Such a rigid and
formalistic approach to evidence had imposed an excessive burden on the
applicant company. The Circuit Court’s findings had been poorly reasoned

12



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

and had taken into account information available in retrospect, not at the
time of publication.

53. The amount awarded to the claimant had been excessive and
disproportionate to the alleged damage to its business reputation. It had
imposed a significant financial burden on the applicant company and had
had a “chilling effect” on its freedom of expression.

54. In sum, the applicant company insisted that the Circuit Court’s
judgment of 10 October 2007 had been in breach of Article 10 of the
Convention.

2. The Court’s assessment

55. The Court observes that in its judgment of 10 October 2007, the
Circuit Court found that three news items published on the website owned
by the applicant company had tarnished the business reputation of a private
commercial company, and made a sizeable award to the latter (see
paragraph 29 above). It notes that it is common ground between the parties
that the judgment in question constituted an interference with the applicant
company’s right to freedom of expression guaranteed by Article 10 § 1 of
the Convention. The Court is satisfied that the interference in question was
“prescribed by law”, notably Article 152 of the Civil Code, and pursued a
legitimate aim, that is, “the protection of the reputation or rights of others”,
within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention.

56. The Court will now consider whether the interference with the
applicant company’s right to freedom of expression was “necessary in a
democratic society”. In doing so, it will have to ascertain whether the
interference in question was proportionate to the legitimate aim pursued,
and whether the grounds given by the domestic courts were relevant and
sufficient (see Morice v. France [GC], no. 29369/10, § 144, ECHR 2015).
The core question for the Court to answer is whether the Circuit Court
struck a fair balance between an electronic media outlet’s right to freedom
of expression and a commercial company’s right to reputation.

(a) General principles

(i) Freedom of expression

57. The Court recapitulates the general principles regarding Article 10 of
the Convention, which have been firmly established in its case-law, as
follows.

58. Freedom of expression, set forth in Article 10 of the Convention,
constitutes one of the essential foundations of a democratic society and one
of the basic conditions for its progress and for each individual’s
self-fulfilment. It is subject to exceptions, which must be construed strictly,
and the need for which must be established convincingly. The adjective
“necessary” within the meaning of Article 10 § 2 implies the existence of a

13



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

“pressing social need”. The Contracting States have a certain margin of
appreciation in assessing whether such a need exists, which goes hand in
hand with European supervision, embracing both the legislation and the
decisions applying it, even those given by an independent court. The Court
is therefore empowered to give the final ruling on whether a “restriction” is
reconcilable with freedom of expression as protected by Article 10. The
Court’s task is not to take the place of the competent national authorities,
but to review under Article 10 the decisions they delivered pursuant to their
power of appreciation. This supervision is not limited to ascertaining
whether the respondent State exercised its discretion reasonably, carefully
and in good faith. The Court has to consider the interference complained of
in the light of the case as a whole and determine whether it was
“proportionate to the legitimate aim pursued” and whether the reasons
adduced by the national authorities to justify it are “relevant and sufficient”.
In doing so, the Court has to satisfy itself that the national authorities
applied standards which were in conformity with the principles embodied in
Article 10 and that they relied on an acceptable assessment of the relevant
facts (for further details and references see Morice, cited above, § 124;
Bédat v. Switzerland [GC], no. 56925/08, § 48, 29 March 2016; and Medzlis
Islamske Zajednice Brcko and Others v. Bosnia and Herzegovina [GC],
no. 17224/11, § 75, 27 June 2017).

59. There is little scope under Article 10 § 2 of the Convention for
restrictions on freedom of expression, in particular, in matters of public
interest: a high level of protection of this freedom, with the authorities
having a particularly narrow margin of appreciation, will normally be
accorded where the remarks concern such a matter (see, with further
references, Morice, cited above, § 125). The nature and severity of the
sanctions imposed are among the factors to be taken into account when
assessing the proportionality of the interference. Interference with freedom
of expression may have a chilling effect on the exercise of that freedom
(see, with further references, Baka v. Hungary [GC], no. 20261/12,
§§ 159-60, 23 June 2016).

(ii) Freedom of expression and electronic media

60. The Court has long held that the press plays an essential role in a
democratic society (see, among many other authorities, De Haes and Gijsels
v. Belgium, 24 February 1997, § 37, Reports of Judgments and Decisions
1997-1, and Bédat, cited above, § 50). Following the advent of new
information technology, it expanded the guarantees of press freedom to the
new electronic media (see Delfi AS v. Estonia [GC], no. 64569/09, § 132,
ECHR 2015). In doing so, it acknowledged that, in the light of its
accessibility and its capacity to store and communicate vast amounts of
information, the Internet plays an important role in enhancing the public’s
access to news and facilitating the dissemination of information in general.

14



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

At the same time, the risk of harm posed by content and communications on
the Internet to the exercise and enjoyment of human rights and freedoms,
particularly the right to respect for private life, is certainly higher than that
posed by the press (ibid., §133; see also Arnarson v. Iceland, no. 58781/13,
§ 37, 13 June 2017, and Magyar Jeti Zrt v. Hungary, no. 11257/16, § 66,
4 December 2018).

61. Although the media must not overstep certain bounds, their duty is
nevertheless to impart — in a manner consistent with their obligations and
responsibilities — information and ideas on all matters of public interest. Not
only do the media have the task of imparting such information and ideas,
the public also has a right to receive them (see, with further references,
Pentikdinen v. Finland [GC], no. 11882/10, § 88, ECHR 2015). Were it
otherwise, the press — and hence the electronic media — would be unable to
play their vital role as “public watchdog” (see, mutatis mutandis, Magyar
Helsinki Bizottsag v. Hungary [GC], no. 18030/11, § 165, 8 November
2016). The task of imparting information necessarily includes, however,
“duties and responsibilities” (see Satakunnan Markkinapérssi Oy and
Satamedia Oy v. Finland [GC], no. 931/13, § 125, 27 June 2017). The
protection afforded to journalists by Article 10 of the Convention is subject
to the proviso that they act in good faith in order to provide accurate and
reliable information in accordance with the tenets of responsible journalism
(see Bédat, cited above, § 50). In a world in which the individual is
confronted with vast quantities of information circulated via traditional and
electronic media and involving an ever-growing number of players,
monitoring compliance with journalistic ethics takes on added importance
(see Stoll v. Switzerland [GC], no. 69698/01, § 104, ECHR 2007-V).

(iii) Balancing the right to freedom of expression against the right to reputation

62. The right to protection of reputation is guaranteed by Article 8 of the
Convention as part of the right to respect for private life. The concept of
“private life” is a broad term that is not susceptible to exhaustive definition;
it also covers a person’s physical and psychological integrity. In order for
Article 8 to come into play, however, an attack on a person’s reputation
must attain a certain level of seriousness and be carried out in a manner
causing prejudice to personal enjoyment of the right to respect for private
life (see Medzlis Islamske Zajednice Brcko and Others, cited above, § 76).

63. When it is called upon to adjudicate on a conflict between two rights
which enjoy equal protection under the Convention, the Court must weigh
up the competing interests. The outcome of the application should not, in
principle, vary according to whether it has been lodged with the Court under
Article 8 of the Convention by the person who was the subject of the
offending article or under Article 10 of the Convention by the author of that
article because these two rights deserve, in principle, equal respect (see
Bédat, cited above § 52). The principles relevant in the context of balancing

15



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

the competing rights which must guide the Court’s assessment — and, more
importantly, that of the domestic courts — of the necessity of the interference
complained of have thus far been defined as: whether the publication
contributed to a debate of public interest; the degree of notoriety of the
person affected; the subject of the news report; the prior conduct of the
person concerned; the content, form and consequences of the publication;
and, where it arises, the circumstances in which photographs were taken.
Where it examines an application lodged under Article 10, the Court will
also examine the way in which the information was obtained and its veracity
as well as the gravity of the penalty imposed on the journalists or publishers
(see Satakunnan Markkinaporssi Oy and Satamedia Oy, cited above, § 165).

(b) Application of these principles to the present case

(i) Parties to the defamation proceedings

64. The Court will begin by considering the respective positions of the
parties to the domestic proceedings at hand.

65. The applicant company against which JSC RMK brought defamation
proceedings is an electronic media outlet registered under Russian law. It
follows that the principles governing freedom of the media recapitulated in
paragraphs 60 to 61 above are directly applicable to the present case.

66. Noting the claimant’s position as a commercial company, the Court
observes that it has previously accepted that a private company’s interest in
protecting its reputation through defamation proceedings may correspond to
the wider economic good and that, accordingly, the State enjoys a margin of
appreciation as to the means it provides under domestic law to enable a
company to challenge the truth of allegations which risk harming its
reputation (see Steel and Morris v. the United Kingdom, no. 68416/01, § 94,
ECHR 2005-11, and Uj v. Hungary, no. 23954/10, § 22, 19 July 2011). At
the same time, the Court emphasises that there is a difference between the
reputational interests of a legal entity and the reputation of an individual as
a member of society. Whereas the latter may have repercussions on one’s
dignity, the former are devoid of that moral dimension (see, in the context
of defamation proceedings brought by public authorities, Margulev
v. Russia, no. 15449/09, § 45, 8 October 2019).

(ii) Criteria to be considered when balancing the right to freedom of the media
against the right to reputation of a commercial company

67. The Court observes that the claimant who brought the defamation
proceedings against the applicant company in issue was a commercial
company. It considers that this fact has to be taken into account when
deciding on which principles established in its case-law are pertinent in the
context of balancing competing Convention rights against each other. In the
Court’s view, the following criteria are relevant in the assessment of the

16



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

necessity of an interference where the right to freedom of the media is to be
weighed against the competing right to reputation of a commercial
company: the subject matter of the impugned publications, that is, whether
they concerned a matter of public interest; the content, form and
consequences of the publications; the way in which the information was
obtained and its veracity; and the gravity of the penalty imposed on the
media outlet or journalists (see, mutatis mutandis, Satakunnan
Markkinaporssi Oy and Satamedia Oy, cited above, § 165).

(o) Matter of public interest

68. The Court observes that the subject matter of the three impugned
news items at hand was the instance of mercury poisoning following the
consumption of a shop-bought branded soft drink. In its view, this clearly
pertains to an important aspect of human health and raises a serious issue in
terms of consumer protection. Accordingly, the impugned news items
conveyed information of considerable public interest (compare Bergens
Tidende and Others v. Norway, no. 26132/95, § 51, ECHR 2000-IV, and
Haldimann and Others v. Switzerland, no. 21830/09, § 56, ECHR 2015).

69. However, nowhere in the judgment of 10 October 2007 did the
Circuit Court consider whether the information disseminated by an
electronic media outlet had been topical to the public. It therefore failed to
see the defamation dispute in the context of the general interest in receiving
reports on the discovery of a potential health hazard.

(B) Content, form and consequences of the publication

70. As to the content and form of the publication, the Court observes
that the three news items (see paragraphs 8, 9 and 12 above) were short and
purely informational. Phrased as statements of facts, they contained no
subjective appraisal of the situation reported on by a journalist that could be
regarded as a value judgment. Reiterating that statements of fact, unlike
value judgments, should be susceptible of proof (see, among other
authorities, Pedersen and Baadsgaard v. Denmark [GC], no. 49017/99,
§ 76, ECHR 2004-X1, and Cheltsova v. Russia, no. 44294/06, § 80, 13 June
2017), the Court will discuss the existence of such proof as regards the
impugned news items in paragraphs 72 to 76 below.

71. The Court is not in a position to consider whether the consequences
stemming from the impugned news items that the claimant had sustained, if
any, called for the measures applied by the Circuit Court, including the
award of damages in the amount of RUB 1,000,000, in view of the fact that
the judgment of 10 October 2007 did not discuss whether the impugned
news items had affected the claimant, or its stock holders, in any manner, be
it in terms of a decline in sales, the valuation of the stock, or otherwise

17



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

(compare Feldek v. Slovakia, no. 29032/95, § 87, ECHR 2001-VIII). Yet it
cannot but take note of such an omission on the part of the Circuit Court.

(y) Sources of the information published and its veracity

72. As to the manner in which the information was obtained and its
veracity, the Court observes the following. The impugned news items of
21 and 22 November 2005 reported on the activities of the police and MCE
units (see paragraphs 8 and 9 above) and that of 23 November 2005
reproduced verbatim the communiqué by the State consumer protection
service (see paragraphs 11 and 12 above). The thrust of the impugned news
items was not primarily to accuse a commercial company of committing
offences or morally reprehensible acts, but to pass on the authorities’
message on a public health issue (compare Bladet Tromso and Stensaas
v. Norway [GC], no. 21980/93, § 63, ECHR 1999-1II). That the applicant
company relied on the information gathered from official sources may not
be held against it, as members of the media should be entitled to do so
without having to undertake independent research (ibid., § 68, and
Colombani and Others v. France, no. 51279/99, § 65, ECHR 2002-V). If
this were not the case, the efficacy of Article 10 of the Convention would to
a large degree be lost (see Selisto v. Finland, no. 56767/00, § 60,
16 November 2004).

73. Nevertheless, the Circuit Court did not absolve the applicant
company of responsibility pursuant to section 57(3) of the Media Act,
which provided for exemption where impugned untruthful statements
originated from official sources (see paragraph 38 above), even though it
expressly referred to the official documents of the UVD, naming them as
the source of the disseminated information (see paragraph 30 above).

74. Furthermore, the Circuit Court refused to consider the FCPS’s letter
of 22 November 2005 (see paragraph 11 above) as an “official” source of
information. The Court finds it perplexing that, even though Mr K. had
confirmed the authenticity of the letter of 22 November 2005 before the
Appellate Court (see paragraph 21 above), the Circuit Court paid no
attention to his testimony. There is no indication in the judgment of
10 October 2007 as to whether Mr K. was considered an unreliable or
unconvincing witness. Instead, the Circuit Court focused on the fact that the
letter in question had not been in response to an official request for
information from the applicant company (see paragraph 31 above). The
Court considers that to require the applicant company to prove the
truthfulness of statements copied from the FCPS’s letter, while at the same
time disregarding, or giving no reasons for rejecting, the evidence presented
by the applicant company to establish the authenticity of their source of
information, is not consistent with the requirements of Article 10 of the
Convention (see, for similar reasoning, Novaya Gazeta v Voronezhe

18



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

v. Russia, no. 27570/03, § 56, 21 December 2010, and Aquilina and Others
v. Malta, no. 28040/08, § 49, 14 June 2011).

75. It is noteworthy that the Circuit Court referred to the refusal to open
criminal proceedings of 19 December 2005 when considering the news
items published on the website between 21 and 23 November 2005 (see
paragraph 31 above). The Court cannot but note that such reasoning defies
temporal logic, as at the time of the publication of the news items the
applicant company had no means of envisaging the events that would occur
almost a month later. It reiterates that the extent to which an applicant can
reasonably regard a source of information as reliable is to be determined in
the light of the situation as it presented itself to the applicant at the material
time, rather than with the benefit of hindsight (see Soltész v. Slovakia,
no. 11867/09, § 49, 22 October 2013).

76. Accordingly, the Court considers that the information reported in the
three news items which the Circuit Court found defamatory amounts to
statements of fact, the existence of which at the time of reporting had been
demonstrated. Mindful of the fact that, as the issues in the present case
concerned factual statements, it is of great importance that the duties and
responsibilities of the media were respected (see Selisto, cited above, § 55),
and in view of the manner in which the information related in the three news
items was obtained, the Court is satisfied that, when publishing on the
website, the applicant company acted in discharge of their duty as purveyors
of accurate and reliable information and in full compliance with the tenets
of responsible journalism (see, for similar reasoning, Nadtoka v. Russia
(no. 2), no. 29097/08, §§ 48-49, 8 October 2019).

(0) Penalty imposed on the applicant company

77. As for the gravity of the penalty imposed on the applicant company,
the Court notes the sizeable award made to the claimant, which, in the
applicant company’s submission, had a “chilling effect” on their freedom of
expression (see paragraph 53 above). It reiterates that the most careful
scrutiny on its part is called for when the measures taken or sanctions
imposed by the national authority are capable of discouraging the
participation of the media in debates over matters of legitimate public
concern (see Bladet Tromso and Stensaas, cited above, § 64).

78. In the Court’s view, when faced with the task of balancing the
reputational interests of a commercial company against the general interests
of society in protecting public health and in being informed of potential
health hazards, as well as the corresponding interest (and duty) of members
of the media in reporting on such hazards, domestic courts ought to
demonstrate convincingly the existence of a pressing social need capable of
justifying an interference with freedom of the media.

79. However, the Circuit Court, finding for the claimant, did not
advance any arguments as to why it had accorded more weight to the

19



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

reputational interests of a commercial company than to the interest of the
general public to be informed of such a serious matter as an instance of
mercury poisoning through commercially distributed foods. Nor did the
Circuit Court make any assessment, however perfunctory, of the
proportionality of the sizeable amount claimed by the commercial company
in respect of non-pecuniary damage to the alleged damage to its business
reputation, thus disregarding the requirement under the Convention that an
award of damages for defamation must bear a reasonable relationship of
proportionality to the injury to reputation suffered (see Tolstoy Miloslavsky
v. the United Kingdom, 13 July 1995, § 49, Series A no. 316-B, and Steel
and Morris, cited above, § 96). The Court thus considers that the Circuit
Court did not provide “relevant and sufficient reasons” to justify the award
of RUB 1,000,000 in compensation for the alleged damage to the reputation
of a commercial company.

(iii) Conclusion

80. In view of the above elements, the Court considers that the Circuit
Court failed to establish convincingly and in conformity with the principles
embodied in Article 10 of the Convention that there had been a pressing
social need for the interference complained of. The Circuit Court’s
judgment of 10 October 2007 thus amounted to a disproportionate
interference with the applicant company’s right to freedom of expression
that was not “necessary in a democratic society” within the meaning of
Article 10 § 2 of the Convention.

81. There has accordingly been a violation of Article 10 of the
Convention.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

82. Article 41 of the Convention provides:

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to
the injured party.”

A. Damage

1. Pecuniary damage

83. In their claims for just satisfaction of 25 May 2018, the applicant
company claimed, under the head of costs and expenses, compensation for a

20



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

total of 1,943,712.54 Russian roubles (RUB) (26,9963 euros (EUR)), that is,
RUB 1,000,000 (EUR 13,889) for the amount it had paid to the claimant in
execution of the judgment of 10 October 2007; RUB 1,000 (EUR 13,88) for
the cost of court fees; and an amount in compensation for inflation for ten
years and four months (the applicant company provided detailed
calculations in this respect). The Court considers that these claims, which
are directly connected to the execution of the judgment of 10 October 2007,
fall to be examined under the head of pecuniary damage.

84. The Government argued that “bringing the applicant [company] to
liability [had been] lawful and substantiated” and considered the claims
“unfounded and speculative”.

85. The Court observes that it is not disputed between the parties that in
execution of the judgment of 10 October 2007 the applicant company paid
RUB 1,001,000 (see paragraph 34 above). The equivalent of this sum in
euros was, at the material time, EUR 28,102. The Court emphasises that the
payment was in execution of the final and binding judgment of 10 October
2007 which it has found, in paragraph 80 above, to have been a
disproportionate interference with the applicant company’s right to freedom
of expression in breach of Article 10 of the Convention.

86. The Court reiterates that a judgment in which it finds a breach of a
Convention provision imposes on the respondent State a legal obligation to
put an end to the breach and make reparation for its consequences in such a
way as to restore as far as possible the situation existing before the breach
(see latridis v. Greece (just satisfaction) [GC], no. 31107/96, § 32, ECHR
2000-XTI). Claims in respect of pecuniary damage and costs and expenses,
unlike those in respect of non-pecuniary damage, are made on the basis of a
precise calculation and require conversion into euros before an award can be
made (see Shukurov v. Azerbaijan, no. 37614/11, § 32, 27 October 2016).

87. The applicant company submitted their claims in respect of
non-pecuniary damage in Russian roubles having factored in indexation for
the depreciation of the rouble over the course of ten years. The Court notes
the drastic difference in the Russian rouble-to-euro exchange rates
applicable, respectively, on the date of the voluntary execution of the
judgment against the applicant company and the date on which the just
satisfaction claims were submitted (see paragraphs 34 and 92 above).
Indeed, the euro equivalent of RUB 1,001,000 at the exchange rate
applicable on 27 December 2007, that is, EUR 28,102, is more than double
the euro equivalent of the same sum at the exchange rate applicable on
25 May 2018, when the applicant company submitted their claims for just
satisfaction, that is, EUR 13,889.

3 The amounts in euros in this paragraph are calculated using the exchange rate set on 25 May 2018,
the date of submission of the applicant company’s just satisfaction claims, that is, 72 Russian roubles
to one euro.

21



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

88. Reiterating that the reparation awarded by the Court should aim at
putting the applicant company in the position in which it would have found
itself had the violation not occurred (see Zdkovd v. the Czech Republic (just
satisfaction), no. 2000/09, § 33, 6 April 2017), considering the fact that the
euro equivalent of the amount claimed to cover the award paid in Russian
roubles together with indexation, that is, EUR 26,996, is lower than the euro
equivalent of the amount paid on 27 December 2007, that is, EUR 28,102,
and having regard to the documents in its possession, the Court considers it
reasonable to award the applicant company, in respect of pecuniary damage,
the sum of EUR 26,996, plus any tax that may be chargeable.

2. Non-pecuniary damage

89. The applicant company claimed EUR 10,000 in respect of
non-pecuniary damage.

90. The Government insisted that the applicant company’s rights had not
been violated and considered the amount claimed excessive.

91. The Court awards the applicant the amount claimed in respect of
non-pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable.

B. Costs and expenses

92. The applicant company made no claims for the costs and expenses
incurred before the domestic courts and the Court. The Court, accordingly,
makes no award under this head.

C. Default interest

93. The Court considers it appropriate that the default interest rate
should be based on the marginal lending rate of the European Central Bank,
to which should be added three percentage points.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;
2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds

(a) that the respondent State is to pay the applicant company, within
three months from the date on which the judgment becomes final in
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following
amounts, to be converted into the currency of the respondent State at
the rate applicable at the date of settlement:

22



OOO REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT

(1) EUR 26,996 (twenty-six thousand nine hundred and ninety-six
euros), plus any tax that may be chargeable, in respect of
pecuniary damage;

(i) EUR 10,000 (ten thousand euros), plus any tax that may be
chargeable, in respect of non-pecuniary damage;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until
settlement, simple interest shall be payable on the above amounts at a
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank
during the default period, plus three percentage points.

Done in English, and notified in writing on 8 September 2020, pursuant
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Milan Blasko Paul Lemmens
Registrar President

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of
the Rules of Court, the separate opinions of Judges Serghides and Dedov are
annexed to this judgment.

P.L.
M.B.

23



OO0 REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT — SEPARATE OPINIONS

CONCURRING OPINION OF JUDGE SERGHIDES

1. The applicant company complained before the Court that a domestic
judgment of 10 October 2007 had constituted a disproportionate
interference with its right to freedom of expression guaranteed by Article 10
of the Convention. The applicant is a media outlet company which reported
information disseminated by the local police and the State consumer
protection agency regarding mercury poisoning following consumption of a
branded juice-based drink. As indicated in the introduction to the judgment,
drinks marketed under the brand in question were produced by at least two
legal entities, one of which (the “claimant”) brought defamation
proceedings against the applicant company before the commercial courts.
The lower commercial courts dismissed the claims, but the highest
commercial court hearing a cassation appeal brought by the claimant, the
Federal Commercial Court of the Moscow Circuit (the “Circuit Court”),
found against the applicant company and ordered it to pay the claimant an
award of 1,000,000 roubles (28,428 euros) in compensation for
non-pecuniary damage (see paragraph 32 of the judgment).

2. 1 agree with the judgment (paragraph 81) in finding a violation of
Article 10 of the Convention and I also agree with all the remaining points
of the operative part of the judgment. I would, however, have used a
different methodology to reach the same conclusion.

3. Let me start by saying that the judgment concerns the resolution of a
conflict between two private rights, namely, the right to freedom of
expression of the applicant under Article 10 of the Convention and the right
to the private life/reputation of the claimant under Article 8.

4. In resolving this conflict, the judgment uses four criteria for the
purpose of weighing up the two rights. These criteria are referred to in a
general manner in paragraph 63 of the judgment and in a more specific
manner in paragraph 67. In the latter, it is pertinently stated as follows:

“In the Court’s view, the following criteria are relevant in the assessment of the
necessity of an interference where the right to freedom of the media is to be weighed
against the competing right to reputation of a commercial company: the subject matter
of the impugned publications, that is, whether they concerned a matter of public
interest; the content, form and consequences of the publications; the way in which the
information was obtained and its veracity; and the gravity of the penalty imposed on
the media outlet or journalists ...”

5. Subsequently, the judgment examines these four criteria separately
(see paragraphs 68-79), and, lastly, it concludes that in view of these
“elements” (criteria), the Circuit Court failed to establish that there had been
a pressing need for the interference complained of, and that, consequently,
the Circuit Court’s judgment amounted to a disproportionate interference
with the applicant’s right to freedom of expression, that was not “necessary

24



OO0 REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT — SEPARATE OPINIONS

in a democratic society”, within the meaning of Article 10 § 2 of the
Convention (see paragraphs 80-81).

6. In the very recent case of Rashkin v. Russia (no. 69575/10, 7 July
2020, not yet final), I have proposed in my dissenting opinion (§§ 6-15) a
method for resolving a conflict between a right under Article 10 and a right
under Article 8, by first determining the damage or impairment that each
right will potentially sustain in the conflict, and, then, by weighing in the
balance the damage that each of the two rights would potentially suffer. I
suggested that a victim-centred test would in essence be the same as a
damage-centred test. I based my proposal on a harmonious blending of the
principle of effectiveness with the principle of proportionality (see §§ 9-10
of the said opinion). After finishing my opinion in Rashkin and while
writing this opinion, I discovered that the use of the “impact criterion”, with
nuances between different authors, in resolving a conflict of rights has
received considerable academic support (see, for instance, Stijn Smet,
“Conflict Between Human Rights and ECtHR — Towards a Structural
Balancing Test”, in Stijn Smet and Eva Brems (eds), When Human Rights
Clash at the European Court of Human Rights — Conflict or Harmony?,
Oxford, 2017, 38, at p. 46 et seq., where reference is made to Robert
Alexy’s treatise, namely, A Theory of Constitutional Rights, Oxford, 2002,
at pp. 44-48; Stijn Smet, Resolving Conflicts Between Human Rights — The
Judge’s Dilemma, London-New York, 2017, at pp. 144, 152-162; and
Aharon Barak, Proportionality: Constitutional Rights and their Limitations,
Cambridge, 2012, at p. 89 et seq.).

The originality of this opinion, like the one I appended to Rashkin, in
resolving a conflict of rights lies: (a) in using the principle of effectiveness
as a norm of international law in determining the extent of damage that each
of the competing rights will suffer from the conflict; (b) in using the
principle of effectiveness as a method of interpretation which seeks to find
the best interpretative approach or methodology in resolving a conflict of
rights, namely through the harmonious employment of the principle of
effectiveness as a norm and the principle of proportionality (see § 10 of my
opinion in Rashkin). In my view, the conflict of rights is in most cases
resolved since only the core or very essence of one of the rights will be
affected by the conflict and here the principle of effectiveness intervenes as
a norm to assist in ascertaining whether and when the core of the right is
affected.

7. By following the above approach in the present case, I come to the
same conclusion as the judgment, since I find that the damage that the right
to freedom of expression would suffer from this conflict would be more
considerable than the damage to the claimant’s right to respect for its private
life; more precisely, only the core or very essence of the first right, but not
also of the latter, would be damaged by the conflict.

25



OO0 REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT — SEPARATE OPINIONS

8. My difference in relation to the judgment is basically threefold: (a) the
judgment does not follow my damage-based approach; (b) I am using the
four criteria/considerations that the judgment uses with the focus on
determining the extent of damage that each of the two conflicting rights
would suffer if the other were to prevail; and (c) unlike the judgment, I
always keep clear in my mind that the only conflict that has to be resolved is
that between the two competing rights. Regarding (c) above, the following
example may be given to explain what I mean. In paragraph 79 of the
judgment it is stated that “the Circuit Court, finding for the claimant, did not
advance any arguments as to why it had accorded more weight to the
reputational interest of a commercial company than to the interest of the
general public to be informed of such a serious matter as an instance of
mercury poisoning through commercially distributed foods”. However, in
my humble opinion, the “public interest” criterion should not be used, or be
perceived to be used, as a right in itself to be weighed against the claimant’s
right to the protection of private life under Article 8. There are not three
rights to be weighed in the balance in the present case, but only two rights,
namely, that of the applicant under Article 10 and that of the claimant under
Article 8. In my view, the interest of the public to be informed is an element
or criterion which concerns mainly the individual right to freedom of
expression, because this is the means through which the public can be
informed, for example, about a potential health hazard. In the present case,
one can say that informing the public about such a hazard was the object
and the main purpose of the exercise of the applicant’s right. Thus, to
prevent a right from being exercised and from fulfilling its object and main
purpose would affect its very core or essence. It is to be noted here that the
applicant relied on information gathered from official sources (see
paragraph 72).

9. In my humble view, the examination of the relevant criteria in making
a fair balance test (see paragraphs 67-79) does not itself serve to resolve a
conflict of rights if ultimately there is: (a) no determination or finding of the
extent of damage that each right will suffer from the conflict (if the other
right is to prevail), and (b) no weighing up of the two rights as regards the
potential damage caused to each one. I respectfully highlight that these are
omissions in the present judgment, as in that of the Circuit Court at
domestic level. Neither judgment has carried out a full or appropriate
balancing exercise. A fair balance test, however, by its very nature, can
never be partial or lacking in some important elements. It is a process
involving different steps or phases, which can either be fulfilled or not (see
§ 6 of the joint concurring opinion of Judges Eldsegui and Serghides in
Nadtoka v. Russia (no. 2), no. 29097/08, 8 October 2019). This is especially
significant when the Court is dealing with two rights which are mutually
exclusive and where the restrictive measure, appearing as a limitation under
paragraph 2 of Article 10 or Article 8, is an individual right in itself.

26



OO0 REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT — SEPARATE OPINIONS

10. I am of the view that without a diligent review of where the greater
damage would lie, and without a proper weighing-up of the damage to the
two conflicting rights, one cannot resolve the conflict arising in the present
case.

11. In the present instance, the omission of an appropriate or full
balancing exercise has not led to a wrong outcome. However, without
diligently weighing up the possible damage to each of the two rights at
stake, one may run the risk of setting a precedent which would
disproportionately favour one right over another.

12. For this reason, I propose the damage-centred or victim-focused
methodology, which I believe takes into account the two conflicting rights
on an equal footing, since Article 10 and Article 8, in principle, deserve
equal respect. On the equal status and the consequent enjoyment of equal
protection of the two rights enjoyed, the Court in Bédat v. Switzerland
([GC], no. 56925/08, § 52, 29 March 2016) pertinently held:

“52. Furthermore, when it is called upon to adjudicate on a conflict between two
rights which enjoy equal protection under the Convention, the Court must weigh up
the competing interests. The outcome of the application should not, in principle, vary
according to whether it has been lodged with the Court under Article 8 of the
Convention by the person who was the subject of the offending article or under
Article 10 of the Convention by the author of that article, because these two rights
deserve, in principle, equal respect.”

(see, similarly, Hachette Filipacchi Associes (ICI PARIS) v. France,
no. 12268/03, § 41, 23 July 2009; Timciuc v. Romania (dec.), no. 28999/03,
§ 144, 12 October 2010; Mosley v. the United Kingdom, no. 48009/08,
§ 111, 10 May 2011; and Couderc and Hachette Filipacchi Associés
v. France [GC], no. 40454/07, § 91, ECHR 2015).

13. The proposed test focuses on the damage or consequence that the
clash of rights will bring, comparing which right will be the winning one
and consequently which “victim” in the scenario will sustain more damage.
I conceive that if the core of a right is impaired, as was that of the applicant
company in the present care, compared to the damage sustained by the
claimant company whose core right has remained intact with only a non-
essential aspect being negatively affected, the applicant company’s right
should prevail (see also § 12 of the dissenting opinion of Judge Serghides in
Rashkin v. Russia, cited above). It must be acknowledged that there is a
difference between the reputational interest of a legal entity and the
reputation of an individual as a member of society. Whereas the latter may
have repercussions on a person’s dignity, the former is devoid of that moral
dimension (see paragraph 66 of the judgment and Margulev v. Russia,
no. 15449/09, § 45, 9 October 2019).

To my mind, the principle of effectiveness requires that greater
protection should be given to the victim, who suffers more damage as a

27



OO0 REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT — SEPARATE OPINIONS

result of the conflict of rights, and is therefore in a weaker or more
vulnerable situation (see, in Rashkin, above-cited dissenting opinion, § 12).

14. Accordingly, in the present case I am of the view that the core of
Article 10 has been impaired since the applicant company was ordered to
pay to the claimant a sizeable award as a result of exercising its freedom of
expression, namely for disseminating a statement in which it voiced
concerns about public health, a belief which it reasonably based upon a
document obtained from State authorities. In comparison, the claimant’s
right to the protection of its reputation, although still negatively affected by
the dissemination of the information, would not suffer damage to as great a
degree as the applicant’s right to freedom of expression would suffer as a
result of the Circuit Court’s judgment, or as the same right would suffer if
the dissemination of information were to be trumped by the right to
reputation.

15. In view of the above, I find that there has been a violation of
Article 10 of the Convention.

28



OO0 REGNUM v. RUSSIA JUDGMENT — SEPARATE OPINIONS

CONCURRING STATEMENT BY JUDGE DEDOV

I am surprised by the calculation method chosen by the Court in
awarding pecuniary damage (see paragraphs 87 and 88 of the judgment),
which is quite unusual. It would have been more appropriate to follow the
proposal made by the applicant company, based on an official inflation rate.
This latter approach would have been consistent with the case-law of the
Court (see Scordino v. Italy (no. 1) [GC], no. 36813/97, § 258, ECHR
2006-V) and was not contested by the Government. In the end the Court
reached the same result.

29



